SEO-zoekwoorden

Het is oud nieuws dat bedrijven hun site optimaliseren op zoekwoorden om zo snel mogelijk gevonden te kunnen worden op het internet. Sinds een aantal jaren is er echter een nieuwe trend op komst wat betreft SEO zoekwoorden. Daarvoor maken we eerst een klein uitstapje naar Apple’s belangrijkste personal assistant: Siri. Iedereen kent Siri natuurlijk, de toepassing die wordt gebruikt op iOS systemen om met behulp van stembediening informatie te zoeken, het weer op te vragen, een taxi te reserveren en ga zo maar door. Sire is nog maar het begin. In Amerika is bijvoorbeeld Amazons's Alexa razend populair. Aleza is een speaker in de woonkamer die dient als persoonlijke assisitent. Je kunt zaken aan Alexa vragen als; "Alexa, buy more deodorant", "Alexa, ask Uber to request a ride" of "Alexa, what's on my shopping list?". Dergelijke assistentes zijn in Nederland nog geen mainstream, maar zal waarschijnlijk wel komen. 

Waar wil ik nu naartoe? Het feit dat er steeds meer informatie met spraakbediening wordt opgevraagd, zorgt ook voor een verandering in zoekgedrag. Als mensen een getypte zoekopdracht invoeren, zal deze vaak bestaan uit een aantal woorden. Wanneer via spraakbediening een zoekopdracht wordt ingediend, zal deze waarschijnlijk een vraag of langere zin omvatten. 

Pas uw zoekwoorden aan op spreektaal…

 Beleven door beelden

Tekst wordt steeds meer vervangen door beeld. Dat is een gegeven. Maar klanten willen nu ook meer dan alleen beeld, ze willen beleven. De ultieme beleving spreekt uiteraard alle zintuigen aan. Fysieke winkels hebben hierin een voorsprong, maar dit is niet voor elke organisatie weggelegd. In 2018 zullen steeds meer technieken groter worden, die de zintuigen op een andere manier kunnen prikkelen. Denk aan Augmented Reality (AR); Bij AR wordt er nieuwe informatie over de werkelijkheid geprojecteerd. Op deze manier kun je mensen iets extra's geven waarbij de beleving van een product of dienst nog beter wordt.  

Sta open voor nieuwe technieken, die zorgen voor een betere beleving.

Online communities

Waar nu nog vooral grotere bedrijven profiteren van online communities, zullen in 2018 ook steeds meer kleine bedrijven ermee aan de slag gaan. Doordat mensen steeds meer know how krijgen van deze communities, zal er een toename gaan plaatsvinden, waarbij uw bedrijf ook zeker niet achter kan blijven. Laat klanten zich verenigen in een groep die zich hecht aan uw merk of product. Online communities kunnen een platform bieden voor innovatieve ideeën voor uw bedrijf. Hierbij speelt co-creatie een belangrijke rol. Laat klanten meedenken over productontwikkeling, maar ook over andere zaken die van belang zijn. Hierdoor kan een optimaal resultaat bereikt worden, zowel voor de klant als voor u. Tekst wordt vergeten, beeld wordt onthouden maar wanneer u klanten gaat betrekken, dan wordt uw content begrepen.

Tekst wordt vergeten, beeld wordt onthouden maar wanneer u klanten gaat betrekken, dan wordt uw content begrepen

Sociale identificatie speelt een belangrijke rol bij deze online communities. Mensen willen het gevoel hebben dat ze uniek zijn, een bepaald zelfbeeld creëren met de groep: wij versus zij. De sociale identiteit versterkt op zijn beurt de intentie om deel te nemen aan bepaalde online activiteiten die door communities opgezet zijn. Dit zal uiteindelijk leiden tot meer groeps- en merkgedrag wat u als bedrijf wil bereiken. 

De customer journey

‘De manier waarop bedrijven met hun klanten omgaan, maakt het verschil’, aldus Steven van Belleghem. Als bedrijf moet je klanten zien te binden aan je merk. Dit kan door zoveel mogelijk te personaliseren. Zorg voor persona’s met duidelijke eigenschappen zodat je je klanten gepersonaliseerde berichten kunt sturen. Maar denk ook aan interactie op je website met de klanten. Wanneer klanten iets willen weten, moet er realtime gecommuniceerd kunnen worden. Ze gaan niet lang wachten op een antwoord. Ga onmiddellijk af op signalen van uw klanten. Steven van Belleghem beschrijft in zijn boek Customer the day after tomorrow dat het belangrijk is om te investeren in zowel de klantrelaties van vandaag als de klantrelaties van overmorgen. Maar hoe weet je waar je in moet investeren, als je niet in de toekomst kunt kijken? Hoe moet je dan weten welke technologieën over een aantal jaren een hype zijn. Van Belleghem benadrukt dat je moet vertrekken vanuit de klant, niet de technologie. Vertrek vanuit the day after tomorrow waarbij de mogelijkheden uit de verdere toekomst het vertrekpunt zijn. Vanuit deze toekomstvisie werk je dan achteruit terug. 

De juiste content op het juiste moment…

Awwwards